جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

براي درمان شپش موي سر چه كارهايي بايد انجام دهيم؟

۲۷ بازديد

اكثر مسئولين بر اين باوراند كه شپش سر را بايد بي‌درنگ درمان نمود و موضوع انتقال آن را در اولويت بررسي قرار داد. والدين پيش از شروع درمان شپش موي سر بايد تست بخش كوچكي از پوست سر را انجام دهند تا مطمئن شوند كه فرزندشان به دارو حساسيت ندارد. براي كاهش چسبندگي نيت‌ها مي‌توان سر را با سركه شستشو داد و سپس مو را با شامپوي معمولي شست.

 

ابروي آلوده را بايد چند روز با ژل نفت خام درمان كرد و نيت‌ها را با موچين يا ناخنگير برداشت. بر روي مژه آلوده نيز بايد پماد نفت خام تجويز شده توسط پزشك را دو بار در روز به مدت ۱۰ روز استعمال نمود.

 

براي درمان شپش بدن بايد بدن را كاملاً شست و لباس‌هاي آلوده را عوض كرد. البسه و وسايل خواب آلوده را بايد در دماي ۱۴۰ درجه فارنهايت (۶۰ درجه سانتي گراد) شست و در دماي بالا خشك كرد يا با بخار تميز كرد.

 

پماد نفت خام يا روغن زيتون نيز براي از بين بردن شپش سر كاربرد دارد. سر كودك را بايد پس از استعمال اين مواد بر روي مو و پوست سر ۴ تا ۶ ساعت با كلاه حمام پوشاند و اين كار را هر روز به مدت ۳ تا ۴ روز تكرار كرد. كوتاه كردن يا تراشيدن موي سر نيز مي‌تواند مفيد باشد. ديگر درمان‌هاي شپش سر عبارت‌اند از:

 

تركيب سه به يك روغن زيتون و عصاره اسطوخودوس

پمادها يا شامپوهاي گياهي

RID يعني فراورده‌اي غيرسمي بدون بو و رنگ با كمترين حساسيت

افشانه حاوي فنتيل پروپيونات، روغن سدر، روغن نعناع فلفلي و سولفات لوريل سديم (از بين برنده كامل شپش‌ها)

كوكاميد DEA (عامل ايجاد كننده كف)، تريتانولامين (محرك موضعي) و دي سديم EDTA (نوعي شلاتور مانند سيف تك) داروهاي مخصوص از بين برنده شپش غيرسمي و نرم كننده هستند كه مصرف آنها باعث مي‌شود راحت‌تر بتوان شپش‌ها و نيت‌ها را با شانه زدن از مو جدا كرد.

در درمان گياهي رايج شپش عانه از روغن پونه (۲۵%)، روغن سير (۲۵%) و آب مقطر (۵۰%) استفاده مي‌شود. مخلوط اين سه ماده را بايد روزي يك بار به مدت سه روز استفاده نمود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد